Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2013

Η Απάντηση του «Φερέφωνου».

Στις μικρές κοινωνίες όπου όλοι λίγο - πολύ γνωρίζονται μεταξύ τους, άνθρωποι πολύ χαμηλού επιπέδου συνήθως, ασχολούνται σε πολύ μεγάλο βαθμό με τους υπολοίπους συμπατριώτες τους και κρύβονται πίσω από την ανωνυμία τους και την ανικανότητα τους να ασχοληθούν με τα του οίκου τους.

Ειδικά δε, αν τερματίζουν τελευταίοι στην «κούρσα της Ζωής», τότε γίνονται μοχθηροί και επικίνδυνοι.

Επιλέγουν σχεδόν πάντα το περιθώριο, καθώς εκεί τους οδηγεί η αυτογνωσία τους.

Έχουν μάθει να κατηγορούν τους άλλους, και να τους μισούν ταυτόχρονα, γιατί δεν είναι άξιοι να διαχειριστούν τον εαυτό τους. Ξέρουν ότι ανήκουν στα παράσιτα, και η εξέλιξή τους δεν μπορεί να ξεπεράσει τα όρια του σκουληκιού, με ο΄τι συνεπάγεται αυτό.

Νομίζουν ότι το επίπεδο είναι αποτέλεσμα σπουδών, και όσων φορούν γραβάτα, και όταν το βλέπουν σε ανθρώπους της καθημερινότητας και της τίμιας εργασίας (όποια και αν είναι αυτή) δεν το συγχωρούν με τίποτα, γιατί στην ουσία ξέρουν ότι εκείνοι δεν θα το αποκτήσουν ποτέ.

Ψάχνουν τρόπους να μοιάσουν ειδικά με αυτούς που έχουν το ίδιο εφαλτήριο, αλλά δυστυχώς για αυτούς μένουν περισσότερο πίσω, και αυτό τους γεμίζει με περισσότερο μίσος καθώς η αυτογνωσία τους, τους κατατάσσει για άλλη μια φορά στα ανθρωποειδή Γενόσημα.

Αν πρέπει να κρίνουν κάποιον απλά, θα προτιμήσουν αντι για αυτό να τον κατηγορήσουν. Δεν συμβιβάζονται με τίποτε λιγότερο από αυτό.

Χρησιμοποιούν όλα τα μέσα για να το καταφέρουν, ακόμη και το ίντερνετ, αρκεί να μην γράψουν  το όνομά τους. Γιατί πολύ απλά ξέρουν ότι τα Ζώα δεν έχουν όνομα.

Το Μήνυμα εστάλη...

Το κείμενο απευθύνεται σε συγκεκριμένο άνθρωπο και τσοντοκάναλο blogs της Θήβας, με προειδοποίηση περιεχομένου από την Google

Νίκος Χατζηδούρος - Οδηγός Λεωφορείου.




Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

Τα πρωτοσέλιδα των κυριακάτικων εφημερίδων 24/11/13

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ



ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ



REAL NEWS


ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ


ESPRESSO ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


Η ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ


ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


Η ΑΥΓΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


ΤΟ ΧΩΝΙ


Η ΒΡΑΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

ΤΟ ΑΡΘΡΟ

zougla

Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

H Αστραδενή και πάλι κοντά σας σε νέα διεύθυνση από Σάββατο 23 Νοεμβρίου

Αγαπητοί φίλοι και φίλες μετά από περίπου τέσσερις μήνες απουσίας είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι το Αrt Cafe Αστραδενή λειτουργεί και πάλι σε νέο χώρο από αύριο Σάββατο 23 Νοεμβρίου στις 19:00. Η νέα μας διεύθυνση είναι η Ιωάννη Λάππα 9 δίπλα στο ποτάμι επί του πεζόδρομου της Ορφέως, ακριβώς πίσω από το εμπορικό Επιμελητήριο. Σας περιμένουμε για να ζεστάνουμε τον δύσκολο Χειμώνα που διανύουμε.


Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

Μεγανήσι πέντε αστέρων

Μια από τις σημαντικότερες τουριστικές επενδύσεις πρόκειται να γίνει τα επόμενα χρόνια στο Μεγανήσι. Ο λόγος για την κατασκευή ενός πολυτελούς συγκροτήματος κατοικιών που συνδυάζεται με ξενοδοχεία πέντε αστέρων και μαρίνες στην περιοχή Κεφάλι. 

Όλες οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς, ενώ είναι έτοιμο το masterplan της επένδυσης, που αναμένεται να ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ. 

Το αρχιτεκτονικό σχέδιο το εκπόνησε ένα από τα γνωστότερα γραφεία της Βρετανίας, οι Studio Seilern Architects, ενώ ο σχεδιασμός του project ξεκίνησε με βασικό σκεπτικό ότι δεν πρέπει να διαταραχθεί η φυσιογνωμία του νησιού, αλλά να εξασφαλιστεί η ιδιωτικότητα των «rich and famous» που ήδη αγοράζουν εκεί πολυτελείς βίλες. 

Η «ιέρεια της μόδας» Μιούτσια Πράντα προχώρησε πρόσφατα στην αγορά οικοπέδου στο Μεγανήσι που ανήκει στον λόρδο Τσαρλς Τζέικομπ Ρότσιλντ, έναν από τους ισχυρότερους Βρετανούς τραπεζίτες και μέλος μιας από τις πλουσιότερες οικογένειες του πλανήτη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στην εταιρεία του λόρδου Ρότσιλντ, την Gmax, έχουν απευθυνθεί κι άλλοι υποψήφιοι αγοραστές. Μεταξύ αυτών είναι ο Παύλος, υιός του τέως βασιλιά της Ελλάδας Κωνσταντίνου, μαζί με τη σύζυγό του Μαρί Σαντάλ. Επίσης, ενδιαφέρον για αγορά γης έχει εκδηλώσει ο Βρετανός γλύπτης Ανίς Καπούρ, ενώ σε διαπραγματεύσεις φέρονται να βρίσκονται ο Ρομάν Αμπράμοβιτς, ο πρίγκιπας Κάρολος, η βασιλική οικογένεια της Ισπανίας και η Νικόλ Κίντμαν.

Όπως είναι εμφανές στο masterplan των Βρετανών αρχιτεκτόνων, το συγκρότημα με τις πολυτελείς βίλες βρίσκεται σε μοναδική θέση πάνω στο Μεγανήσι. Τα οικόπεδα έχουν θέα 360 μοιρών και άμεση πρόσβαση στη θάλασσα, αλλά και στο υπόλοιπο νησί μέσω του οδικού δικτύου. Ήδη έχει ολοκληρωθεί ο βασικός δρόμος που θα οδηγεί στο συγκρότημα με τις βίλες, η δαπάνη του οποίου άγγιξε τα 4 εκατ. ευρώ.

Η ανάπτυξη του ιδιωτικού «χωριού» πλουσίων γίνεται σε 8 προνομιούχα οικόπεδα, 4-40 εκτάρια το καθένα (δηλαδή 40 έως 400 στρέμματα), τα οποία διατηρούν την ιδιωτικότητά τους και την ασφάλεια των υψηλών καλεσμένων. Καθεμία από τις επαύλεις, δηλαδή, θα είναι απομονωμένη από τις υπόλοιπες ιδιοκτησίες και απόλυτα προστατευμένη.

Εκτός από τις πολυτελείς επαύλεις, το masterplan περιγράφει και την ανάπτυξη τουριστικών και παραθεριστικών υποδομών. Συγκεκριμένα, θα δημιουργηθούν δύο ξενοδοχεία πέντε αστέρων, το ένα με θέα προς την Κεφαλλονιά και το δεύτερο με δυτικό προσανατολισμό και συγκεκριμένα προς τα νησιά Κάλαμος και Καστός.

Στο αρχιτεκτονικό σχέδιο δεσπόζει μια μεγάλη πολυτελής μαρίνα κάτω από το «Port Hotel», η οποία θα εξυπηρετεί τα σκάφη των ιδιοκτητών και των υψηλών προσκεκλημένων, ενώ στα ανατολικά της έκτασης έχει προβλεφθεί και δεύτερη μαρίνα σκαφών αναψυχής. 

Ωστόσο, σημαντικό είναι ότι θα αναπτυχθεί κι ένα ολόκληρο χωριό πολυτελών κατοικιών, ξεχωριστά από τις βίλες των πλούσιων ιδιοκτητών. Η κατασκευή των κατοικιών, που εκτιμάται ότι θα καταλαμβάνουν από 100 έως 500 τ.μ. η καθεμία, θα εξαρτηθεί από τις πωλήσεις. Καθένα από τα εξοχικά θα αναπτυχθεί σε μεγάλη έκταση. Αξιοσημείωτη είναι η πρόβλεψη για τη δημιουργία αγροκτήματος παραγωγής βιολογικών προϊόντων. Εκεί, σύμφωνα με το αρχιτεκτονικό γραφείο, θα μπορούν να γίνουν αγροτικές καλλιέργειες και εκτροφή ζώων.

Το εντυπωσιακό έργο στο Μεγανήσι έρχεται να συμπληρώσει το παζλ στο Ιόνιο Πέλαγος και στη συγκεκριμένη περιοχή, η οποία έχει ήδη ονομαστεί «γειτονιά των κροίσων και διασήμων».

Το master plan που δημοσίευσε η Ημερησία
Το master plan που δημοσίευσε η Ημερησία


Το Μεγανήσι βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τη Λευκάδα και μόλις 40 λεπτά από την Αθήνα με αεροπλάνο, που μπορεί να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Ακτίου. Στην ίδια γειτονιά βρίσκεται ο Σκορπιός του Ρώσου μεγιστάνα Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, αλλά και η νήσος Αρκούδι, στην οποία η οικογένεια Περρωτή έχει προγραμματίσει την κατασκευή συγκροτήματος πολυτελών κατοικιών. Λίγα μίλια δυτικότερα βρίσκονται οι Εχινάδες νήσοι και ειδικά η νήσος Οξυά του Εμίρη του Κατάρ. 

Ο σεΐχης Αλ Θανί σχεδιάζει την κατασκευή ενός art island, όπου θα δημιουργηθούν αίθουσες τέχνης, μουσείο και κατοικίες, που θα φιλοξενούν τα πιο γνωστά ονόματα του πολιτισμού παγκοσμίως. Το έργο αναμένεται να κοστίσει πάνω από 300 εκατ. ευρώ.

Στην ίδια περιοχή, συγκεκριμένα στην Ιθάκη, έχουν κατατεθεί προτάσεις για την ανάπτυξη μεγάλων παραθεριστικών συγκροτημάτων. Η εταιρεία ΑΓΥΙΑ Α.Ε. έχει ήδη υποβάλει φάκελο προς έγκριση στο Invest in Greece για την ένταξή της στις διατάξεις περί στρατηγικών επενδύσεων fast-track, με σκοπό την αξιοποίηση ιδιόκτητης έκτασης συνολικής επιφάνειας περί τα 12.000 στρέμματα. 

Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία του πολυτελούς θέρετρου «Ithaca Resort», που θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη παραθεριστικού-τουριστικού χωριού, ένα πεντάστερο ξενοδοχειακό συγκρότημα, κέντρο θαλασσοθεραπείας, γήπεδο και κτίριο λέσχης γκολφ, μαρίνα, συνεδριακούς χώρους αλλά και παραθεριστικές κατοικίες.

zougla


Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

ΤΟΥΡΝΟΥΑ - ΓΙΟΡΤΗ ΑΚΑΔΗΜΙΩΝ - MINI BASKETBALL «ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2013» ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ ΤΩΝ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΩΝ Α.Σ. ΑΡΗ ΤΗΣ ΘΗΒΑΣ !!!


ΤΟΥΡΝΟΥΑ - ΓΙΟΡΤΗ ΑΚΑΔΗΜΙΩΝ - MINI BASKETBALL «ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2013»

Α.Σ. ΑΡΗΣ ΘΗΒΑΣ
ΚΛΕΙΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ ΘΗΒΑΣ
ΘΗΒΑ - 32200



Το Δ.Σ., οι προπονητές και οι μικροί αθλητές των τμημάτων υποδομής του Α.Σ. “ΆΡΗ” ΘΗΒΑΣ διοργανώνουν Τριήμερη Χριστουγεννιάτικη Γιορτή από 20 μέχρι 22/12/2013 στο δημοτικό κλειστό γήπεδο της Θήβας.

            Στόχος αυτής της γιορτινής συνεύρεσης είναι,  η ανάπτυξη του αθλήματος στη πόλη μας και βέβαια η δυνατότητα κάποιας αγωνιστικής συμμετοχής των μικρών αθλητών, καθώς δεν προβλέπεται επίσημη αγωνιστική δραστηριότητα λόγω της μικρής ηλικίας τους.



            Στο τουρνουά θα συμμετέχουν 4 ομάδες κοριτσιών και ακόμη  4ομάδες αγοριών ηλικίας 10 έως 14 ετών, που θα σχηματισθούν απο τους προπονητές και οι συνθέσεις τους με τα ονόματα των παιδιών θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες.

         

Σε όλους τους συμμετέχοντες θα απονεμηθούν μετάλλια και αναμνηστικά διπλώματα.



    Καλούνται όλοι οι Φίλαθλοι – Γονείς να ενισχύσουν με την παρουσία τους, τις προσπάθειες των παιδιών μας και να καμαρώσουν την εξέλιξή τους.


ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ --- ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
ΜΕ ΤΙΜΗ ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΑΡΗ ΘΗΒΩΝ
Δ.Σ. Α.Σ. ΑΡΗ ΘΗΒΑΣ  ( 2013-2014 )
 ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Παπαδάκης Δημήτριος, Επιχειρηματίας
ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σβίγγος Νίκος , Ιατρός , Τέως Δήμαρχος Θηβαίων
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Σκουμπουρδής Εμμανουήλ, Διευθυντής Καρδιολογικής Κλινικής Γ.Ν. Θήβας
ΤΑΜΙΑΣ: Γερμανός Σωτήριος, Τραπεζικός Υπάλληλος - Προπονητής
ΓΕΝΙΚΟΣ ΑΡΧΗΓΟΣ: Κουμπές Νικόλαος, Δημοτικός Υπάλληλος

ΈΦΟΡΟΣ ΕΦΗΒΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ: Σκυριανός Παναγιώτης, Ιδιωτικός Υπάλληλος
ΈΦΟΡΟΣ ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ: Κουμπές Νικόλαος, Δημοτικός Υπάλληλος
ΈΦΟΡΟΣ ΑΚΑΔΗΜΙΩΝ: Τζαβίδας Βασίλειος, Ιδιωτικός Υπάλληλος
ΜΕΛΗ:
    Σκριμιζέας Στράτος, Βιοτέχνης
    Παγώνης Γεώργιος, Λογιστής
    Κουμπές Νικόλαος, Δημοτικός Υπάλληλος
    Σκυριανός Παναγιώτης, Ιδιωτικός Υπάλληλος
   Κουτσοβασίλης Θεοφάνης, Δημόσιος Υπάλληλος
ΥΠ. ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ: Σοβατζής Δημήτριος, Αθλητικογράφος - Δημοσιογράφος
ΠΡΟΠΟΝΗΤΕΣ:
 Γερμανός Σωτήριος
 Κουτσοβασίλης Γιάννης
 Σαμαρτζής Νίκος
Η Ιστορία τού Συλλόγου μας !!! ( Κάντε κλικ στίς παρακάτω Χρονολογίες πού επιθυμείτε και ζήστε Μαγικές Στιγμές Επιτυχιών !!! των Τμημάτων τού Α.Σ. ΑΡΗ ΘΗΒΩΝ πού δόξασαν τήν Θήβα , την Βοιωτία , την Στερεά Ελλάδα !!! )
1980-2008
2009-2010
2010-2011


Δημήτρης Σοβατζής
Email:sovdim@hotmail.com

*** Επισκεφθείτε τήν Επίσημη Ιστοσελίδα τού Συλλόγου μας !!!
aristhivas







Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

Προμήθεια Οπλικών Συστημάτων

Αξιολόγηση, επιλογή, αντισταθμιστικά ωφελήματα και το ευρωπαϊκό πλαίσιο


Tου Aρχιπλοιάρχου ε.α. Παναγιώτη Γ. Aλούρδα ΠN

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Ναυτική Επιθεώρηση»,
τεύχος 573, σελ. 87, Ιούνιος-Ιούλιος-Αύγουστος 2010,
εκδόσεις ΥΙΝ/ΓΕΝ, σελ. 79-85.
Αναδημοσίευση στο Περί Αλός με την έγκριση της ΝΕ.

 

« … είναι πρακτικά το ίδιο είτε έχεις ένοπλες δυνάμεις με
ανεπαρκή και απαρχαιωμένο οπλισμό είτε δεν έχεις καθόλου.»
 
Από τον 20ό στον 21ο αιώνα. Τομές στην πλανητική πολιτική περί το 2000.
Παναγιώτης Κονδύλης

 

« Η ίδια ποσότητα και ποιότητα του υλικού έχει σε κάθε χώρα
διαφορετική αξία, η οποία καθορίζεται από το τεχνολογικό
επίπεδο της χώρας. »

Πλανητική Πολιτική μετά τον Ψυχρό Πόλεμο.
Παναγιώτης Κονδύλης




 

EXOCET MM40 BLOCK 3. ΦΩΤΟ: http://www.mbda-systems.com
 
Πρόλογος

Η προμήθεια (procurement) αμυντικού υλικού (defencemateriel) είναι μία εξαιρετικά πολύπλοκη, χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται ορισμένες απόψεις και στοιχεία με σκοπό την επισήμανση των βασικών παραμέτρων του προβλήματος.

 

Εισαγωγή
Τα αμυντικά υλικά κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την επικινδυνότητα (risk) της προμήθειας. Αν και οι διαδικασίες και τα κριτήρια κατηγοριοποίησης των αμυντικών υλικών εκφεύγουν των ορίων της παρούσας εργασίας, θεωρούμε ότι τουλάχιστον τρεις κατηγορίες απαιτούνται για να περιλάβουν το σύνολο των υλικών (χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας). Οι διαδικασίες αξιολόγησης και επιλογής δεν μπορεί να είναι οι ίδιες για όλα τα αμυντικά υλικά.

Η παρούσα εργασία αναφέρεται κυρίως στα μείζονα οπλικά συστήματα (πλοία, αεροπλάνα, άρματα μάχης κ.λπ.) και υποσυστήματα (κατευθυνόμενα βλήματα, συστήματα διευθύνσεως βολής κ.λπ.) για τα οποία δεν υπάρχει ολοκληρωμένη δυνατότητα ανάπτυξης (development), τεχνολογικής σχεδίασης (engineering design) και κατασκευής (production) στην Ελλάδα. Τα συστήματα αυτά ανήκουν ως επί το πλείστον στην κατηγορία υψηλής επικινδυνότητας.

Πρέπει να τονισθεί ότι η επικινδυνότητα είναι μέγιστη στην περίπτωση των πολεμικών πλοίων, διότι το πολεμικό πλοίο είναι το πλέον πολύπλοκο, το πλέον ακριβό και το μόνο οπλικό σύστημα το οποίο κατασκευάζεται σε μικρούςσχετικά αριθμούς και χωρίς πρωτότυπο. Σε αντίθεση για τα αεροπλάνα, τα άρματα μάχης και άλλα συστήματα κατασκευάζονται πολλές φορές και περισσότερα του ενός πρωτότυπα τα οποία υφίστανται και καταστροφικούς ελέγχους, πριν από το στάδιο της μαζικής παραγωγής. Το πρώτο πλοίο μίας κλάσης θα επιτύχει τις προβλεπόμενες επιδόσεις του μόνο όταν η ανάπτυξη και η τεχνολογική σχεδίασή του στηριχθεί σε εκτεταμένη μοντελοποίηση τόσο φυσική όσο και με τη βοήθεια λογισμικού. Εάν το πρώτο πλοίο δεν επιτύχει τις επιδόσεις του, τα επόμενα πλοία θα ακολουθήσουν με τα ίδια προβλήματα και το Π.Ν. θα ζημιωθεί επιχειρησιακά και οικονομικά.

Στην ελεύθερη αγορά όπου λειτουργεί ο πλήρης και ανοικτός ανταγωνισμός, ο αγοραστής έχει να επιλέξει από ένα μεγάλο αριθμό προϊόντων που το κάθε ένα είναι πλήρες υποκατάστατο του άλλου. Αντιθέτως για τα οπλικά συστήματα η επιλογή γίνεται από ένα μικρό αριθμό συστημάτων που το κάθε ένα είναι παρόμοιο υποκατάστατο (close substitute) του άλλου. Δύο ή περισσότερα οπλικά συστήματα είναι παρόμοια υποκατάστατα όταν έχουν τη δυνατότητα να εκτελέσουν την ίδια ή παρόμοια αποστολή και έχουν παρόμοιες επιδόσεις.

Παράμετροι αξιολόγησης
Της αξιολόγησης προηγείται το στάδιο του καθορισμού των αναγκών της αποστολής (mission needs) που πρέπει να φέρει σε πέρας το οπλικό σύστημα σε συνάρτηση με τις απειλές (threats) παρούσες αλλά και προβλεπόμενες. Οι ανάγκες της αποστολής μέσα από μία επαναληπτική μελετητική διεργασία μεταφράζονται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις (requirements) οι οποίες τελικά εκτεχνικεύονται και παίρνουν τη μορφή των τεχνικών προδιαγραφών.

Στις χώρες όπου παράγονται τεχνολογικά προηγμένα οπλικά συστήματα η αξιολόγηση (evaluation) έχει σκοπό τον καθορισμό ή την εύρεση του οπλικού συστήματος με το βέλτιστο συνδυασμό επιδόσεων (performance) και ολικούκόστους κύκλου ζωής (life cycle cost).

Με τον όρο επιδόσεις εννοούμε το σύνολο των επιχειρησιακών και λειτουργικών χαρακτηριστικών του συστήματος που θεωρούνται σημαντικά για την εκτέλεση της αποστολής του.

Ορισμένα λειτουργικά χαρακτηριστικά του συστήματος δεν περιλαμβάνονται στις επιδόσεις προς αξιολόγηση (π.χ. αριθμός στροφών κυρίων αξόνων ενός πολεμικού πλοίου), ενώ ορισμένα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά αν και δεν είναι επιδόσεις πιθανόν να αξιολογούνται (π.χ. υλικό κατασκευής).

Το ολικό κόστος κύκλου ζωής ενός συστήματος αποτελείται από το κόστος πρόσκτησης, το κόστος λειτουργίας και υποστήριξης και το κόστος απόσυρσης.

Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης η υποστήριξη και αναβάθμιση του συστήματος καθ’ όλη τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής του (through life support and upgrade) και η ελαχιστοποίηση της επικινδυνότητας. Ειδικά για τα συστήματα που έχουν την μέγιστη ωφέλιμη ζωή –δηλαδή τα πολεμικά πλοία με ωφέλιμη ζωή από τριάντα μέχρι σαράντα χρόνια, αναλόγως του τύπου– η υποστήριξη και αναβάθμιση του συστήματος καθ’ όλη τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής του είναι απαραίτητη και υψίστης σημασίας.

Στις χώρες που δεν παράγονται τεχνολογικά προηγμένα οπλικά συστήματα ή που βρίσκονται στο κατώφλι μονάχα της παραγωγής τους, όπως η Ελλάδα, εκτός από τους ανωτέρω κυρίους παράγοντες, λαμβάνονται υπόψη και άλλοι όπως η μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας (transfer of technology and know how) και η εγχώρια βιομηχανική συμμετοχή (domestic industrial participation). Επίσης οι παράγοντες όπως η ελαχιστοποίηση της επικινδυνότητας και η υποστήριξη και αναβάθμιση του συστήματος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, προφανώς αποκτούν μεγαλύτερη βαρύτητα. Προφανής είναι επίσης και η αλληλοεπίδρασή τους καθόσον η μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας διευκολύνει την υποστήριξη και επαυξάνει την αποτελεσματικότητα (effectiveness) και την απόδοση (efficiency) του οπλικού συστήματος οι οποίες φθάνουν στον ύψιστο βαθμό μόνο στην χώρα παραγωγής του.

Η ίδια ποσότητα και ποιότητα του υλικού έχει σε κάθε χώρα διαφορετική αξία, η οποία καθορίζεται από το τεχνολογικό επίπεδο της χώρας.

Ένας άλλος ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας είναι κατά πόσο το συγκεκριμένο οπλικό σύστημα έχει ενσωματωθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας παραγωγής του ή έχει παραχθεί μόνο για εξαγωγή (only for export). Ο παράγοντας αυτός είναι ιδιαίτερα σημαντικός δεδομένων των διαδικασιών προμηθείας οπλικών συστημάτων στην Ελλάδα όπου ένα σχεδόν μηδενικό ποσό διατίθεται για έρευνα, ανάπτυξη, τεχνολογική σχεδίαση και ελέγχους. Σε πολλές χώρες, η μη ενσωμάτωση του συστήματος στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας παραγωγής του, αποτελεί λόγο απόρριψης του συστήματος κατά την αξιολόγηση. Σε ορισμένες περιπτώσεις η θέση αυτή δικαιολογείται.

Εδώ για διευκρινιστικούς λόγους απαιτείται μία μικρή παρέκβαση. Η ανάπτυξη και η τεχνολογική σχεδίαση του συστήματος περιλαμβάνουν και τις τεχνικές προδιαγραφές (technical specifications). Αναπόσπαστο τμήμα κάθε τεχνικής προδιαγραφής είναι οι διαδικασίες επιβεβαίωσης (verification) και επαλήθευσης (validation) των επιδόσεων του συστήματος. Είναι ευνόητο ότι μόνο ο σχεδιαστής/κατασκευαστής του οπλικού συστήματος μπορεί να εκπονήσει πλήρεις διαδικασίες επιβεβαίωσης και επαλήθευσης των επιδόσεών του. Σε αντίθετη περίπτωση για να εξασφαλισθεί αυτό απαιτείται μία σημαντικήυποδομή σε έρευνα, ανάπτυξη και τεχνολογική σχεδίαση στο συγκεκριμένο πεδίο. Θα ήταν παράλειψη να μην σημειωθεί ότι πρέπει κάποτε να απαληφθεί από τα επίσημα έγγραφα η χρήση του μη δόκιμου όρου «τεχνική περιγραφή», ο οποίος δεν περιλαμβάνεται στη διεθνώς χρησιμοποιούμενη τεχνική ορολογία. Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/81/ΕΚ, στις περιπτώσεις που δεν είναι εφικτή η εκπόνηση τεχνικών προδιαγραφών, προβλέπει την συμπερίληψη στην προκήρυξη ενός περιγραφικού εγγράφου (descriptive document) με τις ανάγκες και απαιτήσεις του αγοραστή.
 


Οι πολιτικοί λόγοι, όπως οι διακρατικές σχέσεις, οι συμμαχίες και οι στρατηγικές προτεραιότητες, διαδραματίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο στην επιλογή ενός οπλικού συστήματος. Άλλωστε από την πλευρά των χωρών όπου παράγονται τα τεχνολογικά προηγμένα οπλικά συστήματα, οι καλές διακρατικές σχέσεις και οι στρατηγικές συμμαχίες επιβεβαιώνονται με τη δυνατότητα αποδέσμευσης (releaseability) των πλέον προηγμένων/αποτελεσματικών οπλικών συστημάτων. Η άρνηση αποδέσμευσης (υψηλής) τεχνολογίας (technology denial) αποτελεί πολιτικό όπλο. Η παράμετρος αυτή είναι υψίστης σημασίας, όπως έχει αποδειχθεί ιστορικά και γίνεται ακόμη πιο σημαντική λόγω της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας καθ’ όσον η αποδέσμευση ενός συστήματος δεν συνεπάγεται την αποδέσμευση της επόμενης βελτιωμένης τροποποίησης του.

Η πολιτική διάσταση συνδέεται άμεσα και με την ασφάλεια του εφοδιασμού και την ασφάλεια των πληροφοριών (security of supply – security of information). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ασφαλείας του εφοδιασμού και των πληροφοριών είναι η περίπτωση των κατευθυνομένων βλημάτων Exocet AM-39 κατά τη διάρκεια του πολέμου των Falklands (όρα ΕΔΩ).

Οι συμβάσεις προμήθειας αμυντικού υλικού πρέπει να περιλαμβάνουν ρήτρες επί των θεμάτων της ασφάλειας του εφοδιασμού και των πληροφοριών ιδίως κατά τη διάρκεια περιόδων κρίσεων ή εχθροπραξιών. Κάτι τέτοιο είναι προφανές ότι είναι εφικτό (στο βαθμό που είναι) μόνο στο πλαίσιο μίας διακρατικής συμφωνίας.

Επομένως μία διαδικασία αξιολόγησης πρέπει να λαμβάνει υπόψη όλους αυτούς τους παράγοντες τους οποίους παραθέτουμε με τη σειρά βαρύτητας που εμείς θεωρούμε πιο σημαντική:

Α. Δυνατότητα αποδέσμευσης (releaseability).

Β. Ασφάλεια του εφοδιασμού και των πληροφοριών(security of supply and information).

Γ. Επιδόσεις (performance).

Δ. Το σύστημα έχει ενσωματωθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας παραγωγής του ή έχει παραχθεί μόνο για εξαγωγή.

Ε. Επικινδυνότητα (risk).

Στ. Υποστήριξη και αναβάθμιση καθ’ όλη τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής (through life support and upgrade).

ΖΟλικό κόστος κύκλου ζωής (life cycle cost).

ΗΜεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας (transfer of technology and know how).

ΘΕγχώρια βιομηχανική συμμετοχή (domestic industrial participation).

Ι. Ικανότητες και επιδόσεις κατά το παρελθόν (past performance) του παραγωγού του συστήματος.

Η αξιολόγηση είναι ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα καθ’ όσον η αντικειμενική ποσοτικοποίηση όλων των ανωτέρω παραγόντων είναι σχεδόν αδύνατη, ορισμένες φορές δε και άνευ ουσίας. Έχει ληφθεί υπόψη ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/81/ΕΚ εκτός από την ποσοτικοποίηση όλων των παραγόντων με συντελεστές βαρύτητας (weighting), επιτρέπει και μόνο τον καθορισμό σειράς σπουδαιότητας. Επίσης οι επιδόσεις του οπλικού συστήματος συνίστανται από ένα μεγάλο αριθμό επιχειρησιακών και λειτουργικών χαρακτηριστικών πολλά από τα οποία είναι αντικρουόμενα. Ένα στοιχείο το οποίο επιπλέον περιπλέκει την αξιολόγηση των επιδόσεων των οπλικών συστημάτων είναι η άρνηση (άμεση ή έμμεση) των κατασκευαστών να δώσουν όλα τα στοιχεία προ της υπογραφής της σχετικής σύμβασης για λόγους εμπιστευτικότητας.

Επομένως για να είναι εφικτή μία πλήρης και ορθή αξιολόγηση πρέπει να γίνεται από άτομα που διαθέτουν τις απαιτούμενες γνώσεις και εμπειρία, και να υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικού ελέγχου σε ένα δεύτερο και υψηλότερο στάδιο. Σε κάθε στάδιο η σαφής και πλήρης τεκμηρίωση είναι απαραίτητη.

 
Eυρωπαϊκό πλαίσιο
Σύμφωνα με το Άρθρο 296 των Συνθήκων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (Article 296 TEC) και τον κατάλογο της Απόφασης 255 του Συμβουλίου της 15ης Απριλίου 1958 (Council Decision 255/58) τα όπλα, πυρομαχικά και πολεμικά υλικά που προορίζονται για χρήση από τις Ένοπλες Δυνάμεις κάθε χώρας εξαιρούνται από την εσωτερική αγορά (internal market) της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υπόκεινται στις διατάξεις της Νομοθεσίας κάθε χώρας.

Το Άρθρο 296 αρχικά ήταν το Άρθρο 223 της Συνθήκης της Ρώμης (1958) μετά έγινε το Άρθρο 296 της Συνθήκης του Άμστερνταμ (1999) και στο μέλλον θα είναι γνωστό ως Άρθρο 346 της Συνθήκης της Λισαβώνας (2009). Στα πενήντα και πλέον έτη από την αρχική ενσωμάτωση στη Συνθήκη των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων το εν λόγω Άρθρο παραμένει ουσιαστικά το ίδιο.

Το Άρθρο 296 αναφέρεται στα ουσιώδη συμφέροντα ασφάλειας του Κράτους (essential interests of security) όπως αυτά συνδέονται με την ασφάλεια των πληροφοριών (security of information) στην παράγραφο 1.α και την ασφάλεια του εφοδιασμού (security of supply), υπό την μορφή της παραγωγής (production) ή της εμπορίας (trade) αμυντικών υλικών, στην παράγραφο 1.β. Επισημαίνεται ότι η ασφάλεια των πληροφοριών και η ασφάλεια του εφοδιασμού είναι ουσιώδεις όχι μόνο κατά την περίοδο απόκτησης του αμυντικού υλικού αλλά καθ’ όλη τηδιάρκεια της ωφέλιμης ζωής του.

Ο κατάλογος της Απόφασης του Συμβουλίου 255/58 περιλαμβάνει 15 γενικές κατηγορίες όπλων (arms), πυρομαχικών (munitions) και πολεμικών υλικών (war material).

Δεδομένου ότι:

1. οι έννοιες ουσιώδη συμφέροντα ασφάλειας, ασφάλεια των πληροφοριών και ασφάλεια του εφοδιασμού, είναι δύσκολο να καθορισθούν και

2. ο κατάλογος των πολεμικών υλικών είναι γενικός και περιλαμβάνει υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται και από άλλες κρατικές υπηρεσίες πλην των Ενόπλων Δυνάμεων κάθε χώρας, την 7η Δεκεμβρίου 2006 εκδόθηκε η Ερμηνευτική Επικοινωνία της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (COM (2006) 779 final, Interpretative Communication 07-12- 2006) για την εφαρμογή του Άρθρου 296 ΣΕΚ στο πεδίο των αμυντικών προμηθειών.

Η Ερμηνευτική Επικοινωνία ουσιαστικά παραθέτει την επικρατούσα άποψη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία είναι ότι τα κράτη-μέλη έχουν το δικαίωμα να επικαλεσθούν το Άρθρο 296 για τις συμβάσεις αμυντικών προμηθειών αλλά και η Επιτροπή έχει τη διακριτική ευχέρεια να διερευνήσει κατά περίπτωση την εγκυρότητα της απόφασης. Επίσης η Ερμηνευτική Επικοινωνία αποσαφηνίζει ότι δεν μπορεί να ερμηνεύσει την έννοια των «ουσιωδών συμφερόντων ασφάλειας» και ότι αυτό αποτελεί αποκλειστικό δικαίωμα (prerogative) κάθε κράτους-μέλους.

Επισημαίνεται ότι δεν υπάρχει προοπτική αναθεώρησης του Άρθρου 296 ή της Απόφασης του Συμβουλίου 255/58.
 




Πίνακας 2 (Βιβλιογραφία – No 22)

Την 20ή Αυγούστου 2009 δημοσιεύθηκε στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Official Journal of theEuropean Union - OJEU) η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/81/ΕΚ (European Directive 2009/81/EC) με σκοπό τον συντονισμό των διαδικασιών για την κατακύρωση ορισμένων συμβάσεων έργων (works), συμβάσεων εφοδιασμού (supply) και συμβάσεων υπηρεσιών (service) στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας. Η εν λόγω οδηγία είναι γνωστή και ως Οδηγία Αμυντικών Προμηθειών (Defence Procurement Directive).

Παρότι η Οδηγία 2009/81/ΕΚ αναφέρεται στα υλικά του καταλόγου της Απόφασης του Συμβουλίου 255/58 το πεδίο εφαρμογής της είναι οι προμήθειες που δεν υπάγονται στο Άρθρο 296. Τα Κράτη διατηρούν το δικαίωμα να επικαλεσθούν το Άρθρο 296 για τις προμήθειες αμυντικών υλικών.

Επισημαίνεται ότι η Οδηγία 2009/81/ΕΚ δεν αντιμετωπίζει επαρκώς το θέμα της ασφάλειας του εφοδιασμού (είτε ως παραγωγή, είτε ως εμπορία), θέμα υψίστης σημασίας για κράτη με περιορισμένη δυνατότητα παραγωγής αμυντικών υλικών όπως η Ελλάδα.

Από το πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2009/81/ΕΚ σαφώς εξαιρούνται οι διακρατικές συμφωνίες αμυντικών προμηθειών είτε μεταξύ Κρατών-Μελών είτε μεταξύ Κρατών-Μελών και τρίτων Κρατών (Άρθρα 12 και 13 της οδηγίας).

Πριν από την ενεργοποίηση της Οδηγίας 2009/81/ΕΚ οι συμβάσεις, στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας, που δεν υπάγονταν στο Άρθρο 296 ΣΕΚ μπορούσαν να υπαχθούν στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2004/18/ΕΚ (European
Directive 2004/18/EC). Η οδηγία αυτή αναφέρεται σε συμβάσεις –έργων, εφοδιασμού και υπηρεσιών– του Δημοσίου. Επισημαίνεται ότι το Άρθρο 10 της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ εισάγει τους περιορισμούς του Άρθρου 296 και το Άρθρο 14 της ιδίας οδηγίας εξαιρεί τις μυστικές συμβάσεις (secret contracts). Η εν λόγω οδηγία είναι γνωστή και ως Οδηγία Προμηθειών Δημοσίου (Public ProcurementDirective).

Η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/43/ΕΚ (European Directive 2009/43/EC) αναφέρεται στην απλοποίηση όρων και προϋποθέσεων για τη μεταφορά αμυντικών ή παρεμφερών προϊόντων εντός της κοινότητας. Η εν λόγω οδηγία υπάγεται στο Άρθρο 296.

Οι αμυντικές προμήθειες που υπάγονται στο Άρθρο 296 είναι το πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Δεοντολογίας (Code of Conduct) του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας (EuropeanDefence Agency - EDA).

Επισημαίνεται ότι τα κράτη-μέλη παραγωγοί αμυντικού υλικού μπορούν να επικαλεσθούν το Άρθρο 296 σε σχέση με την ασφάλεια του εφοδιασμού υπό την μορφή της εμπορίας και να επιβάλουν περιορισμούς στη διακίνηση των αμυντικών υλικών της παραγωγής τους.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι αρχές της Ασφάλειας του Εφοδιασμού και της Ασφάλειας των Πληροφοριών δικαιολογούν τη δημιουργία και διατήρηση –με υψηλότατες επιδοτήσεις ποικιλοτρόπως χορηγούμενες– της αμυντικής βιομηχανίας στις χώρες όπου παράγονται τεχνολογικά προηγμένα οπλικά συστήματα.

Αντισταθμιστικά ωφελήματα - ΑΩ
Τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα (Offsets) είναι βιομηχανικές και εμπορικές πρακτικές αντιστάθμισης (compensation) και δίδονται από τον πωλητή στον αγοραστή πέρα από την ανταλλαγή αμυντικού υλικού και χρήματος. Τα ΑΩ θέτονται από τον αγοραστή ως όροι ή παρέχονται από τον πωλητή ως δέλεαρ για την αγορά των αμυντικών υλικών. Σε ορισμένες χώρες τα ΑΩ αναφέρονται ως βιομηχανική συνεργασία ή βιομηχανική συμμετοχή.

Επισημαίνεται ότι οι χώρες όπου παράγονται τα τεχνολογικά προηγμένα οπλικά συστήματα έχουν ως σκοπό, παράλληλα με την εξαγωγή των συστημάτων τους, την προστασία της υψηλής τεχνολογίας τους και τη μη εξαγωγή της (μία τεχνολογία η βελτίωση και αναβάθμιση της οποίας χρηματοδοτείται από τους αγοραστές των συστημάτων).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η επίσημη θέση των ΗΠΑ (που είναι κατά πολύ ο μεγαλύτερος εξαγωγέας οπλικών συστημάτων), εναντίον των ΑΩ θεωρώντας τα ως αθέμιτες πρακτικές. Την ίδια στιγμή η πολιτική των ΗΠΑ για τις αμυντικές προμήθειες είναι η απαίτηση εγχώριας παραγωγής για όλα τα αμυντικά συστήματα που αποκτούνται, κάτι που ισοδυναμεί με την πλέον αυστηρή πολιτική ΑΩ.

Οι κυριότερες βιομηχανικές και εμπορικές πρακτικές για τα ΑΩ είναι:

1. Συμπαραγωγή (Co-Production) στη χώρα του αγοραστή.

2. Παραγωγή με Άδεια (Licensed Production) στη χώρα του αγοραστή.

3. Παραγωγή με Υπεργολαβία (Sub-contracted Production) στη χώρα του αγοραστή.

4. Μεταφορά Τεχνολογίας και Τεχνογνωσίας (Transfer of Technology and Know-How) από τον πωλητή στη χώρα του αγοραστή.

5. Επενδύσεις (Investments) από τον πωλητή στη χώρα του αγοραστή.

6. Αντιπραγματισμός, εμπόριο με ανταλλαγή προϊόντων (Barter/Countertrade).

Κατά την παραγωγή κάποιου προϊόντος ή τμήματος αυτού στη χώρα του αγοραστή υπό τη μορφή συμπαραγωγής, παραγωγής με άδεια, ή παραγωγής με υπεργολαβία, ο πωλητής είναι εκείνος που παρέχει την απαιτούμενη τεχνογνωσία, τις απαιτούμενες τεχνικές πληροφορίες (technical information) και την απαιτούμενη άδεια (license).




ΣΥΣΤΗΜΑ ALBATROS. ΦΩΤΟ: http://www.mbda-systems.com

Η διαφορά μεταξύ συμπαραγωγής και παραγωγής με άδεια συνίσταται στο ότι κατά την παραγωγή με άδεια η διάθεση του προϊόντος ή του τμήματος αυτού υπόκειται σε περιορισμούς (π.χ. διάθεση μόνο στη χώρα του αγοραστή ή παραγωγή ορισμένου αριθμού προϊόντων) που προβλέπονται από τους όρους της άδειας. Επίσης η παραγωγή με υπεργολαβία έχει σαν αντικείμενο μόνο τμήμα ή τμήματα του προϊόντος.

Τα ΑΩ χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

1. Άμεσα (direct).

2. Έμμεσα αμυντικά (indirect defence).

3. Έμμεσα μη αμυντικά (indirect civilian).

Τα άμεσα ΑΩ είναι αυτά που σχετίζονται με το υπό προμήθεια αμυντικό υλικό ενώ τα έμμεσα αυτά που δεν έχουν σχέση με αυτό.

Η εφαρμογή των ΑΩ ως μοχλού πίεσης για τη μεγιστοποίηση της εγχώριας βιομηχανικής συμμετοχής και της μεταφοράς τεχνολογίας και τεχνογνωσίας είναι απολύτως δικαιολογημένη. Τα ΑΩ στο βαθμό που αυξάνουν τις δυνατότητες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας παίζουν σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη και αναβάθμιση του συστήματος καθ’ όλη τη διάρκεια της ωφέλιμης ζωής του και επαυξάνουν την αποτελεσματικότητα και την απόδοση του οπλικού συστήματος. Επίσης τα οικονομικά ωφέλη που προκύπτουν από την αύξηση της εγχώριας βιομηχανικής συμμετοχής και τη μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας είναι σημαντικά.

Η Οδηγία Αμυντικών Προμηθειών δεν αναφέρεται στα ΑΩ, εναπόκειται στα κράτη-μέλη να εξασφαλίσουν ότι οι απαιτήσεις ΑΩ είναι σε συμφωνία με το Άρθρο 296 και την Οδηγία Αμυντικών Προμηθειών.

Τα άμεσα και έμμεσα αμυντικά ΑΩ απορρέουν από το Άρθρο 296 (ασφάλεια του εφοδιασμού υπό την μορφή της εγχώριας παραγωγής αμυντικών υλικών), ενώ τα έμμεσα μη αμυντικά δεν μπορούν να δικαιολογηθούν με βάση το Άρθρο 296.

Τον Οκτώβριο του 2008 δημοσιεύθηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας για τα ΑΩ από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Άμυνας (European Defence Agency - EDA).

Διαδικασίες επιλογής
Η διαδικασία επιλογής με ανοικτό διαγωνισμό για τα οπλικά συστήματα στα οποία αναφέρεται το Άρθρο 296 αποτελεί σχήμα οξύμωρο. Η ασφάλεια των πληροφοριών (security of information) οδηγεί σε περιορισμό της διαφάνειας και η ασφάλεια του εφοδιασμού (security ofsupply) θυσιάζει τον ανταγωνισμό είτε για λόγους πολιτικής (policy) - π.χ. στήριξη των εγχωρίων αμυντικών βιομηχανιών –είτε για πολιτικούς λόγους– π.χ. αμοιβαίως συμφέρουσα διακρατική συμφωνία.

H Οδηγία Αμυντικών Προμηθειών προβλέπει τρεις διαδικασίες προμηθειών:

1. Την περιοριστική διαδικασία (restricted procedure).

2. Τη διαπραγματευτική διαδικασία (negotiated procedure).

3. Τον ανταγωνιστικό διάλογο (competitive dialogue).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Οδηγία Προμηθειών Δημοσίου προβλέπει και την ανοικτή διαδικασία (open procedure), η οποία όμως δεν προβλέπεται στην Οδηγία Αμυντικών Προμηθειών. Βέβαια η περιοριστική διαδικασία μπορεί να γίνει ανοικτή στην περίπτωση που ουδείς προμηθευτής αποκλείεται.

Η περιγραφή των ανωτέρω διαδικασιών εκφεύγει των ορίων της παρούσας εργασίας, πρέπει όμως να αναφερθεί ότι η Οδηγία Αμυντικών Προμηθειών προβλέπει ως βασική διαδικασία προμηθειών τη διαπραγματευτική διαδικασία με επιλεγμένους προμηθευτές χωρίς την ανάγκη δικαιολόγησης της επιλογής τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι δυνατή η έναρξη της διαπραγματευτικής διαδικασίας χωρίς τη δημοσίευση προκήρυξης (contract notice). Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις εξαιρετικά πολυπλόκων προγραμμάτων, όπου δεν είναι εφικτός ο εκ των προτέρων καθορισμός των τεχνικών προδιαγραφών ή των νομικών ή των οικονομικών όρων του προγράμματος.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η παραγωγή αμυντικού υλικού υπερβαίνει τα a 90 billion ετησίως και το 90% της παραγωγής γίνεται σε έξη Κράτη: τη Γαλλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Σουηδία. Στο συνημμένο Πίνακα φαίνονται τα ποσοστά των συμβάσεων αμυντικών προμηθειών που υλοποιήθηκαν άνευ διαγωνισμού σε διάφορες χώρες και στην Ευρωπαϊκή Ένωση όπου το ποσοστό είναι 50% με βάση τη συμβατική αξία.

Εν κατακλείδι και αντί επιλόγου επαναλαμβάνομε την άποψη μας ότι οι πολιτικοί λόγοι είναι οι πιο σημαντικοί στην επιλογή ενός οπλικού συστήματος.

Και δεν εννοούμε τα λεγόμενα «πολιτικά ανταλλάγματα» τα οποία μπορεί να είναι σημαντικά κατά περίπτωση αλλά τους ουσιώδεις πολιτικούς λόγους που συνδέονται με την δυνατότητα αποδέσμευσης των πλέον προηγμένων καιαποτελεσματικών οπλικών συστημάτων, την ασφάλεια του εφοδιασμού (παραγωγή, εμπορία) και την ασφάλεια των πληροφοριών. Επίσης επειδή η πολιτική διάσταση δεν μπορεί να συμπεριληφθεί στη διαδικασία αξιολόγησης από το προσωπικό των κρατικών υπηρεσιών, η διαδικασία επιλογής πρέπει να δίνει στην Πολιτική Ηγεσία τη μείζονα αυτή ευθύνη.
http://perialos.blogspot.gr/2013/11/blog-post_23.html
 

Βιβλιογραφία

1. Θεωρία του Πολέμου. Παναγιώτης Κονδύλης, ΘΕΜΕΛΙΟ, 1998.
2. Από τον 20ό στον 21ο αιώνα. Τομές στην Πλανητική Πολιτική περί το 2000. Παναγιώτης Κονδύλης, ΘΕΜΕΛΙΟ, 1998
3. Πλανητική Πολιτική μετά τον Ψυχρό Πόλεμο. Παναγιώτης Κονδύλης, ΘΕΜΕΛΙΟ, 1992.
4. The Weapons Acquisition Process: An Economic Analysis. Merton J. Peck, Harvard University Press, 1962.
5. The Weapons Acquisition Process: Economic Incentives. Frederic M. Scherer, Harvard University Press, 1964.
6. The Defense Industry. Jacques S. Gansler, The MIT Press, 1986.
7. The Defense Management Challenge – Weapons Acquisition. J. Ronald Fox, Harvard Business Schoοl Press, 1988.
8. Affording Defense. Jacques S. Gansler, The MIT Press, 1989
9. Defence Procurement – The Equipment Buying Process. D. G. Kiely, Tri-Service Press, 1990.
10. The Future British Surface Fleet. D. K. Brown, Naval Institute Press, 1991.
11. Acquisition of Defense Systems. J. S. Przemieniecki Editor, AIAA Education Series, 1993.
12. The Economics of Defence. Todd Sandler and Keith Hartley, Cambridge University Press, 1995.
13. Navies and Shipbuilding Industries. Daniel Todd and Michael Lindberg, Praeger, 1996.
14. The Economics of Offsets – Defence Procurement and Countertrade. Stephen Martin, Harwood Academic Publishers, 1996.
15. The Subsidy Trap: British Government Financial Support for Arms Exports and the Defence Industry. Paul Ingram and Ian Davis, Oxford Research Group Report, July 2001.
16. British Weapons Acquisition Policy and the Futility of Reform. Warren A. Chin, Ashgate, 2004.
17. Arming the Defence Forces, Procurement and Production Policies. Lt Gen Chandra Shekhar, PVSM, AVSM (Retd), Manas Publications, 2004.
18. Defence Planning, Problems & Prospects. General V.P. Malik, PVSM, AVSM (Retd), Brig. Vinod Anand, Manas Publications, 2006.
19. Strategies in Defence and Intelligence. Lt Gen S. Pattabhiraman, PVSM, AVSM, SM, VSM (Retd), Manas Publications, 2009.
20. Arms Trade and Economic Development – Theory, policy, and cases in arms trade offsets. Jurgen Brauer and J. Paul Dunne, Routledge, 2004.
21. Factors Affecting the Use of Competition in Weapon System Acquisition. K.A. Archibald, A.J. Harman, M.A. Hesse, J.R. Hiller, G.K. Smith, RAND, 1981.
22. The extent of single sourcing and attendant corruption risk in defence procurement: a fisrt look. Regina Wilson, Dominic Scott and Mark Pyman, Transparency International (UK), 2006.
23. The Ship Characteristics and Improvement Board: A Critical Review. Kevin Michael Sweeney, Thesis Naval Postgraduate School, June 1989.
24. The F-14 Contract: A Case Study in Major Weapon Systems Acquisition and Program Management. John E. McIver, Thesis Naval Postgraduate School, June 1993.
25. Directive 2009/81/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on the coordination of procedures for the award of certain works contracts, supply contracts and service contracts by contracting authorities or entities in the field of defence and security, and amending Directives 2004/17/EC and 2004/18/EC.
26. Directive 2009/43/EC of the European Parliament and of the Council of 6 May 2009 simplifying terms and conditions of transfers of defence-related products within the Commumity
27. Directive 2004/18/EC of the European Parliament and of the Council of 31 March 2004 on the coordination of procedures for the award of public works contracts, public supply contracts and public service contracts.
28. Interpretative Communication on the application of Article 296 of the Treaty in the field of defence procurement (presented by the Commission). Brussels, 07.12.2006, COM (2006) 779 final.
29. Accompanying document to the Interpretative Communication on the application of Article 296 of the Treaty in the field of defence procurement. Impact assessment. Brussels, 7.12.2006, SEC (2006) 1554.
30. Accompanying document to the Interpretative Communication on the application of Article 296 of the Treaty in the field of defence procurement. Impact assessment summary. Brussels, 7.12.2006, SEC (2006) 1555.
31. EDA. The Code of Conduct on Defence Procurement of the EU Member States Participating on the European Defence Agency. Approved on 21 November 2005.
32. EDA. The Code of Best Practice in the Supply Chain. Brussels 15 June 2006.
33. EDA. The Code of Conduct on Offests. Brussels 24 October 2008.

 

Το Περί Αλός προτείνει:

Η ιστορία των Κ/Β Exocet AM-39 κατά τη διάρκεια του πολέμου των Falklands. Πιέσατε ΕΔΩ
 
Η φιλοσοφία των Νηογνωμώνων στη σχεδίαση πολεμικών πλοίων ως προς την αντοχή σε πλήγματα από οπλικά συστήματα. Πιέσατε ΕΔΩ
Η έννοια του σχεδιασμού δράσης στη Ναυπηγική Τεχνολογία. Πιέσατε ΕΔΩ

 


Ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη! thiva post

Χειρουργικό Ιατρείο

Χειρουργικό Ιατρείο